torsdag 12 juli 2007

Varför lyssnar folk inte?

Vad är det som gör att vissa saker går in genom ena örat och lika snabbt ut genom det andra? Eller att det överhuvudtaget inte ens går in, utan studsar ut så snabbt det nått öronsnäckan?

Man sitter och förklarar och förklarar och förklarar. Men idag tog det verkligen kål på mig. Tanten som bröt lite lätt kom fram och var frågande över vad det stod längst ner på biljetten och vad den var till för. För att förklara för alla icke-jobbandes-på-SJ-människor, står bokningsavgiften för biljetten längst ner. Jag förklarade snällt och vänligt att bokningsavgiften är en avgift som avgår (pengar du inte får tillbaka) om man avbokar biljetten. Den är som en avgift för att vi bokar biljetten, men den märks ju inte så länge som du inte återköper biljetten och bokningsavgiften är ju inkluderad i biljettpriset. Går det att misstolka den informationen?? Damen säger då:

-"Men jag förstår inte varför jag skulle behöva betala det för. Jag går alltid till biljettluckan och köper biljett hos er. Jag använder mig aldrig av Internet eller automaten. Och jag återköper aldrig mina biljetter"
Jag: -"Nejmen bokningsavgift ingår på alla våra biljetter, det spelar ingen roll vart du köper den. Och har du aldrig återköpt något biljett har du inte förlorat några pengar. Det är bara när man återköper som du märker av bokningsavgiften. Annars är den ju bara en del av det ordinarie pris du betalar.
Kund: -"Jamen, hur ska ni kunna hålla kvar era kunder när det får betala en extra bokningsavgift? Det är massor med pengar som man betalar extra, det blir 530 kr per år för mig."
Jag: -"Jamen jag säger ju det, det är en avgift som ingår i ordinarie biljettpris. Bokningsavgiften skulle likväl inte behövas skrivas ut, men vi gör ju det för att uppmärksamma kunde på hur mycket pengar det går bort om du inte vill ha biljetten och återköpa den. Och för det andra har de flesta bolag någon slags bokningsavgift, t ex flyget eller andra tågbolag."
Kund: -"Nej, det har dom inte, det är bara SJ. Vet era kunder om att de betalar extra för varje biljett de köper? Jag förstår inte varför jag ska behöva betala en massa extra pengar."
Jag: -"Men det är inga extra pengar du betalar, de ingår i ordinarie biljettpris. Men det är i alla fall det system SJ har och fungerar det inte för dig så kanske buss är ett alternativ istället. För då slipper du ju problemet med bokningsavgift."

Kunden förstår fortfarande inte vad jag har försökt förklara i cirka 100 minuter och vill ringa vidare till kundtjänst istället. Inga problem, jag ger henne nummret snabbt och hoppas av hela mitt hjärta och hon bara ska försvinna därifrån.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahahahaha, herreguuuuud! Jag vet så väl vad du pratar om det, det där är det absolut jobbigaste i hela världshistorien. Jag hade velat hört när hon ringde till kundtjänst, "Det är ju massor med pengar man betaklar extra, vet era kunder om det?!" hahaha. ojoj. jag kan inte sluta skratta. Kram!